Drzemkowe porady

Rodzice małych dzieci coraz częściej doceniają znaczenie drzemek i ich ogromną rolę w procesie prawidłowego rozwoju organizmu malucha. To z kolei sprzyja poszukiwaniu przez nich nowych informacji, które mogłyby zaspokoić ich ciekawość i odpowiedzieć na pojawiające się pytania. Poniższy tekst to mini-kompendium porad dotyczących drzemki – przyda się wszystkim, którzy szukają zbioru najważniejszych wiadomości zebranych w jednym miejscu.

lulanko0002

1) Zmuszanie dzieci do przestrzegania harmonogramu drzemek, przynajmniej na samym początku, nie jest najlepszym pomysłem. Warto stopniowo przyzwyczajać dziecko do zalecanych dawek snu, jednak do momentu osiągnięcia przez niego wieku 5-6 miesięcy nie należy zbytnio naciskać, ponieważ można wywołać odwrotny efekt do zamierzonego – cykl snu całkowicie się rozreguluje, a w dodatku dziecko będzie cały czas zmęczone i płaczliwe.
2) Harmonogram drzemek zalecany przez specjalistów nie musi być najlepszym możliwym harmonogramem dla każdego dziecka. Niektóre maluchy potrzebują nieco bardziej elastycznych rozkładów drzemek.
3) Rodzice, którzy chcą jak najsumienniej przestrzegać harmonogramu drzemek, zapominają czasem o zwykłej obserwacji swych maluszków – nie zwracają uwagi na ziewanie, przeciąganie się czy długotrwałe wpatrywanie się w przestrzeń. To pierwsze oznaki tego, że dziecko jest już gotowe do drzemki; niestety rodzice przeoczając ten moment i czekając do wybicia danej godziny doprowadzają w ten sposób do rozdrażnienia dziecka, a w konsekwencji – do jego płaczu.
4) Nie można jednak doprowadzać do sytuacji, w których dziecko śpi zbyt długo – o ile sztywne przestrzeganie harmonogramu pod względem pory drzemki i odstępów czasowych nie jest konieczne (przynajmniej do pewnego momentu), o tyle o wiele większą uwagę należy zwrócić na czas snu. Gdy czas trwania drzemki niebezpiecznie się wydłuża w stosunku do zalecanych dawek (nawet, jeśli dotyczy to niemowlęcia) należy po prostu obudzić dziecko.

5) Niemowlęta i małe dzieci potrzebują sporej ilości pokarmu, która zapewni im energię niezbędną do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Z tego względu lepiej nakarmić dziecko przed drzemką – w ten sposób rodzic uzyska pewność, że jego pociecha nie przebudzi się ze snu przed czasem z powodu głodu. Lepiej jednak, żeby była to mała przekąska niż regularny posiłek – ten może okazać się zbyt ciężki. Rodzice, których dzieci cierpią na refluks, muszą szczególnie uważać na czas karmienia i reakcję swych maluchów po podaniu pokarmu.
6) Jeśli dziecko jest na tyle duże, by oglądać telewizję lub bawić się urządzeniem elektronicznym ze świecącym ekranem (smartfon, tablet) to rodzice powinni zadbać, by maluch nie miał kontaktu z TV lub innymi, technologicznymi zabawkami przynajmniej na 30 minut przed planowaną drzemką. W innym wypadku dziecko może mieć problemy z zaśnięciem lub obudzi się zdecydowanie wcześniej niż powinno.
7) Najlepiej, jeśli dziecko śpi w domu. Czasami zdarza się tak, że czas drzemki wypada w momencie, gdy rodzice znajdują się wraz z dzieckiem poza domem – na spacerze, na zakupach czy u rodziny. W takich sytuacjach nieunikniona jest drzemka w nowym miejscu, jednak warto pamiętać, że lepiej, jeśli nie zdarza się to zbyt często.
8) Biały szum może okazać się skuteczną metodą, by dziecko łatwiej zasypiało, a jego sen był jakościowo lepszy i bardziej głęboki.
9) Niektórzy rodzice błędnie utożsamiają sen nocny i drzemki w ciągu dnia jako ten sam proces, tylko o różnej długości. Drzemka i sen nocny są zupełnie innej jakości i pełnią nieco inne funkcje, w dodatku są sterowane przez inne partie mózgu dziecka.
10) Nie należy popadać w skrajności. To prawdopodobnie najczęstszy błąd młodych rodziców. Skrajności dotyczą różnych aspektów drzemki dziecka; część rodziców wymaga na przykład, by dziecko drzemało nawet częściej, niż jest to zapisane w harmonogramie – uważają, że dzięki temu rozwój malucha będzie intensywniejszy i tym samym szybszy. Oczywiście jest to nieprawda, a podobne postępowanie może poważnie zaszkodzić dziecku. Podobnie jest z usypianiem malucha – niektórzy rodzice nie są w stanie znaleźć złotego środka w sprawie oświetlenia pomieszczenia podczas drzemki dziecka, częsty jest także problem z balansem między ciszą a hałasem (nienaturalna cisza jest tak samo szkodliwa jak zbytnie natężenie dźwięków).