Pierwsze dni w nowej szkole to ogromne wyzwanie dla dziecka. Nieznane środowisko, nowi koledzy i nauczyciele, a do tego nowe zasady i oczekiwania mogą przyczyniać się do pojawienia się stresu u dziecka. Adaptacja w nowej szkole przede wszystkim wymaga czasu, ale warto dodatkowo wiedzieć, że dziecko w nowej szkole może potrzebować wsparcia ze strony najbliższych. Trudności adaptacyjne wymagają uwagi rodzica i szybkiej reakcji, w przeciwnym razie problem może narastać. Z jakich powodów adaptacja w szkole może być utrudniona i jak im przeciwdziałać? Co zrobić, by adaptacja dziecka w szkole była łatwiejsza? Jak rodzic może pomóc dziecku w pierwszych dniach nauki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Adaptacja w nowej szkole – co należy wiedzieć?
Przekroczenie progu nowej szkoły to dla dziecka stresująca sytuacja. Zmiana dotychczasowego środowiska, kolegów, nauczycieli, a także zasad i oczekiwań może być dla wielu dzieci powodem do niepokoju. Jest to oczywiście naturalne, jednak poważne trudności adaptacyjne dziecka powinny być już wyraźną wskazówką dla rodzica, by zacząć działać. Aklimatyzacja w nowej szkole nie zawsze jest łatwa i zależy między innymi od charakteru pociechy i działań nauczyciela. Dobra adaptacja dziecka w szkole to także ogromny wkład rodzica – to on może bowiem przygotować pociechę na zmiany, z którymi będzie musiała się zmierzyć, a także poinstruować ją, jak radzić sobie w poszczególnych sytuacjach. Dziecko w nowej szkole musi dostosować się nie tylko do nowego trybu nauki, ale również odnaleźć się w szkolnym społeczeństwie, nawiązać przyjaźnie i poczuć się pewnie. Wsparcie najbliższych jest tu nieocenione, bo adaptacja w szkole wymaga budowania poczucia własnej wartości, zrozumienia i akceptacji.
Dziecko w nowej szkole – jak wspierać pociechę już na starcie?
By aklimatyzacja w nowej szkole przebiegła jak najlepiej, warto przygotować dziecko wcześniej na to, co je czeka. Wspólne kompletowanie wyprawki, uczestnictwo w dniach adaptacyjnych, rozmowa o relacjach z kolegami i oczekiwaniach nauczyciela, a także o korzyściach ze startu w nowej szkole mogą bardzo pomóc. Dziecko nie będzie wówczas tak zagubione na starcie i adaptacja w szkole pójdzie mu łatwiej. Nie wolno w żadnym wypadku straszyć pociechy szkołą, gdyż może to przyczynić się do tego, że pojawią się trudności adaptacyjne dziecka. Wiąże się to z tym, że pociecha automatycznie nastawi się negatywnie do szkoły, a później trudno to zmienić. Warto pozytywnie mówić o szkole i nowych wyzwaniach, a ponadto wskazać dziecku, jak może radzić sobie w niektórych sytuacjach, z którymi będzie musiało się prędzej czy później zmierzyć. Dobrze również aktywnie wspierać poczucie wartości dziecka – wówczas łatwiej będzie mu być „sobą” w grupie rówieśniczej. Przydatna może być m.in. rozmowa o tym, że nie tylko nasza pociecha mierzy się z trudnymi emocjami na starcie, że inne dzieci także są w podobnej sytuacji i czują się zagubione oraz zestresowane, jednak to z czasem minie. Dziecko powinno wiedzieć, że warto zdobyć się na odwagę i metodą małych kroczków wkraczać w społeczność szkolną oraz zasady w niej panujące, gdyż to zaprocentuje w przyszłości.
Adaptacja dziecka w szkole – jak rodzic może pomóc?
Trudności adaptacyjne dziecka nie powinny być przez rodzica bagatelizowane. Warto być w stałym kontakcie z wychowawcą, który jako pierwszy może zauważyć, że dziecko w nowej szkole ma problem z odnalezieniem się. Jeśli pojawi się podejrzenie, że adaptacja dziecka w szkole jest w pewien sposób utrudniona, należy wkroczyć do działania jak najszybciej. By ułatwić dziecku pierwsze dni w nowym środowisku, przede wszystkim rodzic powinien być otwarty na rozmowę o emocjach. Wykorzystać można do tego np. książki opisujące, jak aklimatyzacja w nowej szkole przebiegała u ulubionych dziecięcych bohaterów oraz jak przezwyciężyli oni pojawiające się trudności. Z pewnością warto również od początku podkreślać drobne sukcesy dziecka, a także na bieżąco reagować na pojawiające się trudności, w tym między innymi problemy z nauką, by się nie skumulowały. Jeśli adaptacja w nowej szkole jest trudna, bo dziecko ma problemy z kontaktami z rówieśnikami, pomocne może być wspieranie nawiązywania nowych znajomości. Sprawdzić może się np. zapraszanie kolegów do domu, wspólne zabawy z rówieśnikami na podwórku, a także uczestnictwo dziecka w zajęciach pozalekcyjnych, gdzie będzie mogło nawiązać nowe znajomości.