Pandemia wywróciła życie każdego człowieka do góry nogami. W szczególnie ciężkiej sytuacji są dzieci szkolne, które nagle zamknięto w domu, wymagając by uczyły się przez Internet (a więc w większości samodzielnie) i niemal całkowicie ograniczyły kontakty z rówieśnikami. Powrót do szkoły po pandemii wydawać może się wybawieniem, jednak dla wielu dzieci jest to sytuacja bardzo stresująca. Bardzo ważne jest odpowiednie wsparcie uczniów po powrocie do szkoły po pandemii, a zapewnić powinna je nie tylko szkoła, ale również rodzice. Podpowiadamy, jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii i co zrobić, by ułatwić dziecku ponowny start w życie szkolne.
Powrót do szkoły po pandemii – skąd stres?
Niepokój i negatywne emocje związane z powrotem do szkoły po pandemii mogą wiązać się z wieloma kwestiami. Może być to między innymi strach przed niemożnością nadrobienia zaległości. Mowa tu nie tylko o zaległościach w nauce, ale i w kontaktach społecznych, które przez czas izolacji mocno ucierpiały. Dzieci, w których codzienności zaczął królować temat koronawirusa, obawiają się również o zdrowie swoje i odpowiedzialność za zdrowie najbliższych. Nie zawsze jednak to okazują i często tłumią w sobie strach, co jest jeszcze gorsze. W mediach niejednokrotnie mówi się przecież, że dziecko „przyniosło ze szkoły koronawirusa”, a potem zachorowała cała rodzina, a np. w efekcie zarażenia babcia zmarła. Dziecko może obawiać się tej odpowiedzialności za zdrowie i życie najbliższych, a to bardzo źle wpływa na jego psychikę. Stres, który wywołuje powrót do szkoły po pandemii, może objawiać się różnorodnie. Rodzic może zauważyć niechęć dziecka do szkoły, jego wyraźne napięcie emocjonalne i fizyczne, zmianę zachowania, wybuchy emocji, problemy ze snem i koncentracją. Dziecko może zacząć unikać swoich rówieśników, izolować się, a jego oceny mogą się pogorszyć. Wszystko to wiąże się z nieumiejętnością radzenia sobie z emocjami, które wywołuje powrót dziecka do szkoły po pandemii. Wymaga to pilnej interwencji rodzica, gdyż problem może się pogłębiać.
Powrót dziecka do szkoły po pandemii – co trzeba wiedzieć?
Każdy, kto zastanawia się, jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii, powinien pamiętać, że sytuacja jest ciężka nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. Nie każda pociecha dobrze reaguje na zmiany w swoim życiu związane z pandemią. Koronawirus stał się numerem jeden w mediach, rozmowach towarzyskich i codzienności każdego człowieka, co może wywoływać u dzieci lęk, dyskomfort i zagubienie. Mowa tu nie tylko o wspomnianym strachu o zdrowie najbliższych, ale również o zmienionych realiach świata, co wymaga nowej adaptacji. Warto wspomnieć również o podziałach społeczeństwa związanych z pandemią. Dziecko często nie wie, jak odnaleźć się w temacie i jak wyrobić tu własne zdanie oraz bronić go (zdanie kolegów np. o noszeniu maseczek może być inne). Powrót dziecka do szkoły po pandemii to przede wszystkim zwiększona potrzeba rozmowy o emocjach, uczuciach, potrzebach i obawach. Rozmowy bez oceniania i na równym poziomie, co warto podkreślić. To również konieczność zapewnienia dziecku większego wsparcia psychicznego, akceptacji, empatii i zrozumienia. Wsparcie uczniów po powrocie do szkoły po pandemii wymaga zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa i warunków sprzyjających ponownej adaptacji. Warto zastanowić się, jak sami mówimy o pandemii, czyjejś odpowiedzialności za zarażenia pozostałych członków rodziny itp. – dziecko wszystko to chłonie i kumuluje w sobie. Należy dodać ponadto, że czas spędzony w domach, przed komputerami i w izolacji może przyczynić się do problemów z ponownym nawiązywaniem bliższych relacji rówieśniczych, a braki wiedzy szkolnej mogą pogłębić problemy w nauce i strach przed niespełnieniem oczekiwań własnych/rodzica/nauczyciela.
Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii?
Powrót do szkoły po pandemii to trudne przeżycie dla niejednego ucznia. By ułatwić ponowną adaptację dziecka w szkole, warto zapewnić je o swojej otwartości na rozmowę i chęci pomocy. Wsparcie uczniów po powrocie do szkoły po pandemii wymagać może czasowej redukcji wymagań dotyczących wyników w nauce, a także zapewnienia niektórym dzieciom dodatkowego wsparcia w postaci zajęć wyrównawczych czy korepetycji. Rodzic powinien bacznie przyglądać się wracającemu do szkoły dziecku i reagować niezwłocznie na pogorszenie jego stanu psychofizycznego. Warto porozmawiać w tej sprawie z wychowawcą, który zapewne przeszedł szkolenie i dowiedział się, jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii. Z pewnością będzie on w stanie udzielić rodzicowi cennych wskazówek w tym temacie. Metodą małych kroczków warto zachęcać dziecko do powrotu do starego rytmu szkolnego i przystosowywania się do szkolnej codzienności. Wsparcie przy mierzeniu się z nowymi wyzwaniami, akceptacja i zrozumienie przy porażce to najlepsze, co rodzic może ofiarować, gdy powrót dziecka do szkoły po pandemii wydaje się być trudny.